اطعام از سیره اهل بیت (علیهم السلام)
#اطعام از سیره اهل بیت(علیهم السلام)
“و یُطعِمونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسکینـًا و یَتیمـًا واَسیرا اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللّهِ لانُریدُ مِنکُم جَزاءً و لا شُکورا
به نقل شیعه و سنّی درباره حضرت علی و فاطمه و فرزندانشان حسن و حسین)علیهم السلام) نازل گردیده
و بیان کننده اطعام خالصانه و خداپسندانه ایشان است که بدون هیچ چشمداشتی و فقط برای رضای خداوند انجام گرفت و خدای متعالی به پاکی و خلوص عمل ایشان گواهی داده است.
شرایط اطعام
1. اطعام در صورتی ارزشمند است که صرفاً برای رضای خدا انجام شود و هیچ انگیزهای جز خشنودی پروردگار در آن نباشد: “اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِاللّهِ لانُریدُ مِنکُم جَزاءً و لا شُکورا”
طبعاً در چنین اطعامی که برای خدا و منزّه از هرگونه منّت و اذیّت و ریاکاری است همه، به ویژه نیازمندان شرکت داده میشوند؛ امّا چنانچه در اطعام اغراض دیگری دنبال شود، بسیاری از نیازمندان، به ویژه انسانهای عفیفالنفس و خویشتندار، محروم میمانند.
2. شایسته است طعام دهنده، هم اطعام را دوست داشته باشد و هم از آنچه دوست میدارد به دیگران بخوراند
“ویُطعِمونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ…” ، “لَن تَنالوا البِرَّ حَتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّون".
آثار و نکوهش ترک اطعام
در قرآن کریم ترک اطعام و حتی تشویقنکردن به آن، در کنار بیایمانی به خدا قرار گرفته است: “ِنَّهُ کانَ لایُؤمِنُ بِاللّهِ العَظیم ولایَحُضُّ عَلی طَعامِالمِسکین"و این دو را از علایم اصحاب شمال بر شمرده است.